2018. november 13., kedd

Erasmus börzék 1

Projektünkben még hátravan néhány mobilitás, azonban párhuzamosan már a disszemináció is elkezdődött.

Az informális, kollégák közötti megosztás, a tantestületen belüli élménybeszámolók és a munkaközösségek szakmai tudásmegosztása mellett Erasmus börzéket is tartunk. Ezek minden kolléga számára nyitottak, és a módszertani ötletek mellett kulturális tudás átadásása is hivatottak.

Eddig 4 kolléga tartott ilyen börzét a tanév kezdete óta.

Elsőként általános iskolai módszertanról hallottunk. Érdekes volt hallani, hogyan tudja kollégánk a különböző, külföldön tanult módszereket adaptálni a magyar közoktatásban. Láthattunk különböző, a kurzuson készült taneszközöket, megismerkedtünk az általános iskolai módszertan globális megközelítésével, hogyan lehet például egyetlen meséből levezetni természettudományos, matematikai vagy technikai agyagokat. Nyevtanításhoz is kaptunk néhány jó ötletet.



Másik kollégnőnk angol szakosként hasonló képzésen vett részt Máltán. Beszélt nekünk a máltai oktatási rendszerről, a CLIL alapjairól, illetve hasznos ötletekkel szolgált általános iskolai nyelvtanításhoz. Ezek közül kiemelendő a földre letett kártyákkal az élő társasjáték, a bábukkl való történetmesélés, egy cápás játék az irányok gyakorlására, valamint néhány tipp diszlexiás nyelvtanulók segítésére.

 
 


Projektünkben két olyan pedagógus is volt, akinek a kurzusa részben vagy teljes egészében nyelvtanfolyamot jelentett. Írországban járt kolléganőnk kurzusa testnevelés-módszertannal kombinált nyelvfejlesztő kurzus volt. Ő leginkább a kulturális aspektusokat emelte ki előadásában, hiszen - elmondása szerint - Írországban a hagyomány, a tánc és a sport szorosan összefonódik. Lehetősége volt megismerkedni a két legősibb ír sporttal, melyek szinte minden más sportot tartalmaznak, és az ír identitásban is fontos szerepük van. Igyekezett átadni azt a pozitív és testileg és lelkileg is egészséges szemléletet, mellyel az ír nép saját kultúrájára és örökségére tekint, és szeretné, ha ez az attitűd iskolánkban és hazánkban is jobban jelen lenne. Az ő kurzusa így nemcsak módszertanilag, hanem szemléletben is szorosan kapcsolódik projektunk együttműködés-fejlesztő céljaihoz.


Végül olasz szakos kolléganőnk számolt be máltai nyelvtanfolyamáról, mely szintén jó lehetőség volt a kulturális tanulásra. A fogadó családdal kapcsolatos nehézségek leküzdése, a máltai emberek természetének megismerése hozzásegítette ahhoz, hogy átélje, saját diákjai milyen nehézségekkel nézhetnek szembe külföldi utak során, idegen nyelvi környezetben, és hogyan küzdhetik át magukat a problémákon. A nyelvtanfolyam mellett tehát hasznos tanulságokat tudott levonni különböző kultúrák találkozásáról.
 



Az Erasmus Börzéink első sorozata sikerrel zárult. Projektkoordinátorként jó volt megtapasztalni, hogy a kollégák a mobilitás alatt valóban nemcsak a kurzust értik, hanem az egész kiutazás kulturális élményét, és a negatív aspektusokat nem hallgatják el, hanem megpróbálnak hasznos tanulságokat levonni belőlük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése